Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua warga mahasistua di menara gading, upsi. Bersabarlah untuk menempoh segala dugaan yang mendatang..

About Me

My photo
Be humble always and stay evergreen..

Friends

Apakah perubahan yang anda lakukan sekiranya menjadi Guru Besar Berkesan?

Tuesday, April 20, 2010

TEKNOLOGI DAN INOVASI DALAM PENDIDIKAN

Petikan daripada: http://www.abdulkuddus.blogspot.com/ Terima Kasih

Teknologi secara amnya telah wujud sejak dulu lagi ketika penggunaaan kertas dan pen serta beberapa bahan alat-alat yang wujud sebelum datangnya era teknologi yang penuh digital iaitu teknologi komputer, kalkulator, telefon bimbit dan sebagainya, walaupun pada hakikat saya pun memikirkan bahawa teknologi hanyalah bermula apabila manusia mula mencipta komputer tetapi telah bermula sejak sekian lama.

Sebenarnya skop teknologi amatlah luas peranannya sebagaimana ia telah banyak membantu tamadun manusia berkembang dengan pesat apabila bermula era perkomputerna di era 90an, dan semakin bertambah bilangannya apabila ternyata ia banyak menyelenggarakan gerak kerja dengan pantas dan mudah. Maka dengan itu, kerajaan telah mengambil satu langkah drastik dengan membentuk satu kerajaan yang sistematik dan teratur yang digelar e-kerajaan sebagai langkah mentadbir dan mengurus segala perancangan dan pemerintahan dengan lebih telus dan berkesan.

Teknologi pada asasnya merangkumi pelbagai aspek iaitu yang pertama Teknologi sebagai Objek yang terdiri daripada mesin-mesin elektronik dan alat-alat, senjata dan seumpama. Alat-alat ini sebenarnya melibatkan penggunaan tenaga manusia bersama mesin-mesin untuk menghasilkan sesuatu bahan. Kemudian kita beralih kepada Teknologi sebagai Pengetahuan iaitu bagaimana teknologi inovasi ini dapat menyampaikan maklumat menerusi internet dan mudah didapati kepada mereka yang memerlukan kepadanya. Seterusnya Teknologi sebagai Aktiviti, iaitu manusia menggunakan teknologi untuk melakukan kerja dengan lebih teratur dan kemas, meningkatkan lagi kemahiran yang ada ke tahap yang lebih baik dan berkualiti serta digunakan sebagai persidangan untuk forum-forum yang membincangkan seseuatu hal melibatkan pihak-pihak yang jauh dan sukar ditemukan pada suatu tempat tetapi mampu menghasilkan penghasilan gerak kerja yang berkualiti. Kemudian Teknologi juga sebagai Proses iaitu menjadi satu daya keperluan dan kemudiannya diakhirinya dengan penyelesaian. Justeru itu, Teknologi bertindak sebagai Sistem Manusia (Sosiatechnical) iaitu gabungan objek lain dengan manusia contohnya pembelajaran jarak jauh (PJJ) menerusi internet dengan lebih mudah dan menjimatkan.

Pada sudut yang lain pula, penyesuaian kepada perubahan persekitaran di tempat mengajar adalah titik tolak kejayaan untuk mendidik pelajar dengan lebih berkesan. Ia sebenarnya adalah hasil dari guru yang 'transform" diri mereka bukan dari segi zahir tetapi mental untuk merubah sesuatu keadaan yang sebelumnya amat berbeza dengan situasi tersebut namun akhirnya dapat diatasi apabila guru berjaya merubah gaya penyampaian yang sesuai dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam dan luar sekolah kepada para pelajar.

FACIAL EXPRESSIONS

TIPS YOU SHOULD KNOW ABOUT FACIAL EXPRESSIONS
Here is a list of tips you need to know:
• Be yourself. - Don't try to copy the facial expression style of someone else. For example, just because your favorite professional speaker starts his or her presentations by telling a story using exaggerated facial expressions doesn't mean it will work for you.
• Don't overdo it. - Some people intentionally try to control their facial expressions by forcing themselves to smile or use another expression that isn't natural to them. Watch out for "fake" facial expressions that have a negative impact on your speech or compromise your sincerity.
• Practice in front of a mirror. - Notice what expressions you use while speaking. Study how to control your facial Create different moods. - While practicing in front of the mirror, see if your facial expressions convey the mood you want to create. If your face isn't showing any emotion, stop, refocus, and try again.
• Think about what you are saying. - Focus on your message and communicating with your audience, and your facial expressions will follow.