Definisi pertama menegaskan teknologi dalam pendidikan adalah satu alat; Definisi kedua memberi penerapan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran; dan definisi ketiga mengatakan teknologi dalam pendidikan adalah satu bentuk sains atau cara yang sistematik dalam pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran.
Sekalipun ketiga-tiganya memberi penekanan yang berbeza, tetapi satu unsur yang tidak dapat ditinggalkan daripada semua definisi tersebut adalah tujuan teknologi dalam Pendidikan - untuk memperbaiki pencapaian dan melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran pelajar di sesebuah bilik darjah.
Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa teknologi dalam pendidikan adalah suatu alat, prinsip dan pendekatan saintifik dalarn merancang dan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran berbantukan teknologi yang dapat membuka jalan kepada pelajar untuk menguasai atau memperolehi matlamat pembelajaran yang telah dirancang oleh sesuatu kurikulum atau mata pelajaran. Definisi ini juga tidak boleh meninggalkan keperluan terhadap peralatan tertentu seperti bahan bercetak, bahan multimedia, bahan elektrik dan sebagainya.
Sehubungan dengannya, guru literasi Matematik mempunyai tanggungjawab besar dalam menerapkan penggunaan teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran literasi Matematik di dalam bilik darjah. Mereka bertanggungjawab dalam menentukan pelbagai objektif pengajaran mahupun memilih pendekatan dan teknik yang sesuai untuk mencapai setiap objektif tersebut dengan menggunakan teknologi. Guru perlu menentukan teknologi mana yang dapat membantu mereka dalam langkah atau pelaksanaan pengajarannya supaya objektif yang telah dirancang dapat dicapai. Dalam soal ini, guru berperanan dalarn merancang, melaksana dan menilai keberkesanan sesuatu sesi pengajaran berbantukan teknologi terkini. Guru perlu juga ingat bahawa peranan teknologi adalah untuk membantu melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran dan bukannya menjadi matlamat atau objektif dalam melaksanakannya. Ini bermakna, walau secanggih mana pun sesuatu teknologi itu Berjaya dihasilkan pada masa ini tetapi ia tidak dapat menggantikan peranan guru dalarn sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran.
Assalamualaikum dan salam sejahtera untuk semua warga mahasistua di menara gading, upsi. Bersabarlah untuk menempoh segala dugaan yang mendatang..
About Me
Friends
Apakah perubahan yang anda lakukan sekiranya menjadi Guru Besar Berkesan?
Saturday, April 24, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment